Olafur Eliasson. Danés, de padres islandeses, vive y trabaja en Berlín, sus obras han recorrido ya museos tan importantes como el Guggenheim de Nueva York, el Museo de Arte Contemporáneo de Los Angeles, la Fundación Deste de Atenas, y en el 2003 ha representado a Dinamarca en la Bienal de Venecia.
En estos últimos años, Eliasson ha presentado sus obras en los museos más relevantes del mundo. Hasta el mes de diciembre de este año puede verse “Light Lab”, un proyecto de 12 instalaciones, en el centro Portukus de Frankfurt. También prepara “Take your Time: Olafur Eliasson”, una muestra antológica para el San Francisco MOMA, que luego viajará al MOMA de Nueva York.
Turbine Hall, Tate Modern London (The Unilever Series)
The blind pavilion, The Danish Pavilion, 50th Venice Biennale
Meant to be Lived In (Today I´m feeling prismatic),
Galleria Emi Fontana, Jamie Residence, Los Angeles 2005
...Blue Moon, Deep Purple Laguna, Movementmeter for the Main, Daylight, The Heiliotropic Month, The Giant Sky Mirror Light, Green River Light, The Ultraviolet City, Water Reflection Wall, Solar Flames, Nebular Orion, Sunrise Pink, Vertical White and Blue, Reversed Full White Sun...
Estos son algunos de los titulos de titulos de los experimentos de Olafur Eliasson en the Portikus in Frankfurt am Main. El proyecto, que empezo en abril del 2006, se ha vuelto muy reconocido al rededor del mundo situando al Portikus en uno de los sitios arquitectonicos mas visitados en alemania. Eliasson ve cada capitulo del proyecto como un nuevo experimento por lo cual le dio continuidad hasta diciembre de este año.
LIght Lab... 'Whats getting increasingly clear'
Daniel Birnbaum writes 'is the solar fascination that recurs in his work, from the artificial rainbow Beauty (1993) to Your Sun Machine (1996) and his succession of synthetic suns the most massive of which formed the centre of Eliassons Weather Project (2003) at Tate Modern. This heliocentric drive in his art seems to have little to do with recent theoretical or artistic developments but a lot with the most ancient of speculations concerning vision and the power of the mind. Philosophy as such seems to start as a kind of sun dance. Not only sunflowers, also the tropes of language turn towards the celestial light. Writing about the heliotrope as the foundation all philosophical metaphorics in White Mythology, Jacques Derrida spelled out the limits of what is natural in nature: Each time there is a metaphor, there is doubtless a sun somewhere; but each time there is sun, metaphor has begun. If the sun is metaphorical always, already, it is no longer completely natural. It is always, already, a lustre, a chandelier, one might say an artificial construction'
Dr. Daniel Birnbaum, Director and Professor, Städelschule Art Academy and Portikus Gallery, Frankfurt-am-Main
Referencias:
http://www.olafureliasson.net/
http://www.e-flux.com/
1 comentario:
Olafur Eliasson: 5.0
experimentacion1: falta
experimentacion2:falta
Publicar un comentario